Zoeken
  • Zo In balans

Hoe blijf je op gezond gewicht tijdens Kerst?

Bijgewerkt: nov 12




Het is natuurlijk geen onbekend fenomeen dat mensen rondom de feestdagen veel meer eten en vervolgens ook aankomen. We worden rondom de feestdagen ontzettend verleid. Al in september liggen heleboel lekkernijen, zoals pepernoten, schuimpjes, kerstkransjes en kerststollen. Dat niet alleen, zelfs ‘s zomers kom je oliebollen en poffertjeskramen tegen!

De verleidingen liggen op de loer. Nadat we de Goedheiligman uitgezwaaid hebben en we nog propvol zitten met pepernoten, speculaas en banketstaven, komt de gezellige Kerstman om de hoek kijken. Kerstdiners, brunches en schaaltjes met kerstkransjes op tafel maken het je niet makkelijker op. En als je alleen thuis zit en je eet uit troost, je neemt een kerstkransje en een oliebol hier en een kerststol daar, dan kun je behoorlijk aankomen en jouw overgewicht in stand houden.

Maar hoe voorkom je die extra kilo’s tijdens de feestdagen?

In deze blog laat ik je 8 makkelijke tips zien die je extra kilo’s tijdens de kerstdagen doen besparen.

Tip 1 : Plan jouw Kerstmenu en kies voor kleinere porties.

Plan je Kerstmenu en haal niet te veel in huis. Haal minder, bijvoorbeeld minder calorierijke producten zoals kerstkransjes en kerststolletjes. Bedenk kleinere porties en minder gangen. Haal al die lekkernijen niet te ver van tevoren in huis, maar pas op het allerlaatst moment!

Tip 2: Voorbereid kerstboodschappen doen.

Doe je inkopen nooit op een nuchtere maag! Als je met trek de winkel ingaat kom je gegarandeerd met ongeplande boodschappen thuis. Pas deze tip ook buiten de feestdagen om. Volle maag vermindert je impulsaankopen!

Tip 3: Zet gezondere keuzes op je kerstmenu.

Kies voor gezondere gerechten, bijvoorbeeld groente -en fruit spiesjes, groentespreads, magere vleessoorten: kip(filet), fricandeau, magere rund/hamlappen, vis, garnalen, groentesoep.

Gebruik gezondere recepten met magere producten erin verwerkt. Laat je je inspireren door de slanke en makkelijk te maken kerstmenu’s: https://www.zo-in-balans.nl/recepten

Wees zuinig met sappen, frisdrank en alcohol. Sappen, frisdrank en alcohol bevatten veel suikers en zijn calorierijk. Het verzadigingssignaal werkt veel minder goed bij dit soort drank dan bij vast voedsel. Kies liever voor bruisend water met bijvoorbeeld wat vers fruit, verse gember, citroenschijfje en een munttakje erin. Zet caloriearme producten op jouw kerstmenu. Kies liever voor 20+, 30+ kaas, hüttenkäse, rauwkostgroenten, light mayonaise. Gebruik zure room i.p.v. crème fraise.

Tip 4: Eten afhalen bij een (afhaal) restaurant met Kerst: kies bewust.

Ga je niet zelf koken? Let dan bewust op de mogelijkheden op het menu. Kies liever kip, witte of vette vis (niet gepaneerd). Vet betekent: zalm, makreel, haring. Rood vlees bevat meer calorieën. Neem rode sauzen i.p.v. witte roomsauzen, omdat witte sauzen veel romiger zijn en dus ook calorierijk zijn. Neem heldere soep omdat het minder calorieën bevat dan gebonden soep. Neem als nagerecht geen dikke vette ijscoupe, maar drink liever zwarte koffie, thee zonder suiker en melk. Je kan natuurlijk gewoon ook vers fruit nemen als dessert!

Tip 5: Eet niet te veel met Kerst: luister goed naar je lichaam.

Stop op tijd met eten als je vol zit. Eet rustig en neem kleine hapjes, slokjes. Leg af en toe je bestek neer. Zet je voeten plat op de grond. Weet je niet wat een vol gevoel betekent? Leg dan je hand plat op je maag en concentreer. Voel je je voldaan? Stop meteen met eten en drinken.

Tip 6: Proef je kerst eten bewust: neem kleinere happen en slokken.

Meer is niet per definitie beter. Eet van kleinere borden, gebruik kleinere kommetjes en drink uit kleinere glazen. Hierdoor voel je je sneller vol. Je hersenen krijgen namelijk zo veel meer smaakprikkels te verwerken.

Tip 7: Houd je normale ritme aan tijdens de kerstdagen.

De meeste mensen zijn snel geneigd om tijdens de feestdagen te compenseren. Ze sparen de calorieën, slaan de maaltijden over, omdat ze een grotere lunch verwachten. Hierdoor heb je meer kans dat je een grote trek krijgt in ongezonde dingen en sneller overeet. Sla dus je ontbijt, lunch en avondeten niet over. Let ook op de samenstelling van je maaltijden. Bevat het voldoende koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels? Deze nuttige voedingsstoffen zorgen namelijk voor een verzadigd gevoel.

Tip 8: Fit zijn met kerst: beweeg voldoende.

Tijdens de feestdagen beweeg je waarschijnlijk een stuk minder. Je zit veel binnen, gaat niet sporten en je lunchwandeling op het kantoor is ook al van de baan. Maak een mooie wandeling met je gezin, fiets een stukje of doe gezellig mee met Just Dance op PS. Fitte en gezonde Kerst gegarandeerd!

Ben je nou geïnspireerd geraakt door mijn kersttips? En wil je meer weten hoe je met al die verleidingen om kunt gaan, genieten van gezonde voeding zonder zorgen en op stabiel gewicht blijven zonder jojoën? Neem vrijblijvend contact met mij op.

Fijne kerstdagen!

Liefs,

Voedingscoach Tanja de Jong- Schilp

https://www.zo-in-balans.nl/contact



fb_icon_325x325.png
insta transp (2).jpg
mail.jpeg

06-136-777-84

powerd by@zoinbalans

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now